Wii
19
November was de dag waar vele Nintendo fans wereldwijd met smacht op
hebben zitten wachten. De lancering van de Nintendo Wii was een feit.
In Noord- en Zuid-Amerika werd de Wii als eerst gelanceerd
en na enig geduld mochten de Japanse en Europese gamers vanaf 2 december 2006 ook de Wii ervaren.
De prijs van €249,- van de Wii is aanzienlijk lager vergeleken met zijn concurrenten xbox360 en PS3 die voor ruim het dubbele bedrag over de toonbank gaan. Voor deze prijs krijgt de gamer van Nintendo een pakket gevuld met een Wii console, een Wii remote, een nunchuck koppelstuk, een AC adapter, een audio/video cable, een sensor bar, een sensor bar stand, een Wii console stand en twee batterijen. Bijgeleverd bij dit pakket zodat de gamer direct aan de slag kan is het spel Wii sports waarin verschillende spellen zijn opgenomen als golf, bowlen, honkbal etc. In het eerste jaar na lancering worden er 25 games aangeboden voor een prijs van €49,95 per stuk en een tweede Wii remote kan worden aangeschaft voor €39,95, de nunchuck voor €19,95 en de klassieke controller voor rond de €20.
De technische specs van de Wii zijn als volgt:
IBM
"Broadway" processor, gemaakt met 90 nm SOI
CMOS-technologie
-ATI
"Hollywood" grafische chip
-512 MB intern
flash-geheugen
-Zelf ladende discdrive die zowel Wii-disks als 8
cm GameCube-disks aanneemt
-4 poorten voor Nintendo
GameCube-controllers
-2 openingen voor Nintendo
GameCube-geheugenkaarten
-2 USB 2.0-poorten
-1 SD-geheugen
kaart poort om foto's en filmpjes te laden
-Sensorbar-ingang, om
de sensorbar stroom te geven
-Multi-AV uitgang, voor zowel
component, composiet als S-video
-WI-FI ondersteuning
-Dolby
Pro Logic II - ondersteuning
De Wii is vergeleken met zijn concurrenten xbox360 en PS3 aanzienlijk minder krachtig op het gebied van graphics en CPU-vermogen maar dit compenseert de console door extreem unieke gameplay. Het doel van Nintendo is ook dat de Wii een middenstuk van de huiskamer wordt bij de gamer thuis. Nintendo wil voor een gaming ervaring zorgen die tot nu toe ongekend was. Het feit dat de gamer nu zelfs uit zijn stoel moet komen om een spel te spelen is opzich al uniek en het is ook een waar succes gezien de verkoopcijfers. Het doel van Nintendo betreft de verkoopcijfers was om 4 miljoen units van de Wii te verkopen en dit is hun ook gelukt.
Er lijkt een gouden toekomst te zijn voor de Wii maar Nintendo zal ervoor moeten zorgen dat de console niet als tijdelijke gimmick wordt gezien en een serieuze plek kan veroveren binnen de gaming markt. Nintendo zal moeten blijven innoveren zodat de interesse van de gamer blijft behouden. Als dit wordt gedaan dan zullen de komende jaren voor Nintendo wat betreft de Wii zeker rooskleurig zijn.