Een platform game is eigenlijk vrij snel te herkennen. Platform games worden namelijk gekenmerkt door het vele klimmen, springen, van en naar verschillende platforms. De speler moet telkens ergens opklimmen, of weer naar beneden klimmen, schakelaars omhalen, ver springen om net op dat ene dak te komen om dat ene speciale voorwerp te bemachtigen. Want vaak kan men in platform games verscheidene speciale voorwerpen behalen, die weer nodig zijn bij het verslaan van de vijanden.
De meeste platform games hebben vanwege het achterwege laten van het realisme een cartoonachtige uitstraling. Daarbij is het uiterlijk van de vijanden vaak gebaseerd op legendarische wezens zoals draken en goblins, of op natuurlijke beesten zoals gorilla's, schildpaden, konijnen etc.

De eerste platformgames kwamen uit in het begin van de jaren 80, en midden jaren 90 stapten de platformgames van
2D graphics over naar 3D graphics. In het begin van de jaren 80 waren de consoles nog niet sterk genoeg om platformgames in
3D weer te geven, daarom zag je als gamer alles van de zijkant. De eerste platform games bestonden meestal uit het op en neer klimmen van ladders, het vechten met vijanden en het verzamelen van speciale voorwerpen. Voorbeelden hiervan zijn
Space Panic, en
Apple Panic. Later in 1981 kwam
Donkey Kong wat meer een arcade stijl had. In 1985 kwam
Super Mario Bros. op de markt en toen stegen de platform games pas echt in populariteit.
Vandaag de dag bieden platform games een uitgebreide wereld die men kan verkennen, vaak komt er ook veel puzzelwerk bij kijken in de vorm van het omgooien van de juiste schakelaars, en bepaalde vijanden verslaan om een bonus voorwerp te activeren. Een populair fenomeen wat zich in de afgelopen jaren ook steeds meer voordoet is het maken van een platformgame gebaseerd op een bekende film of tv serie. Zo zijn er al platform games gemaakt over
Aladdin, Jurassic Park,
Batman,
James Bond en
Mickey Mouse. Toch blijven games als
Sonic en
Mario 64 nog steeds toonaangevend op het gebied van platform games.