
Epic Games is opgericht in 1991 door Tim Sweeney in Rockville, Maryland. In eerste instantie heette het bedrijf Potomac Computer Systems. De eerste game die het bedrijf vrij gaf was ZZT, welke ook hetzelfde jaar werd vrijgegeven. Na het succes van deze game besloot men om nog een game te ontwikkelen, daarnaast werd de naam van het bedrijf veranderd in Epic Megagames. De tweede game die ze vrij gaven was Jill of the Jungle, en hiermee werd Epic Megagames pas echt bekend op de markt.

Tegenwoordig heet Epic Megagames gewoon Epic Games en heeft men verscheidene games uitgegeven. De formule van Epic Games is tot op de dag van vandaag zeer simpel. We fabriceren een game en als hij goed wordt ontvangen maken we een nieuwe game. Dit ging een lange tijd zo door en games zoals Epic Pinball, Jazz Jackrabbit, One Must Fall, en 2097. In het jaar 1998 nam alles echter een grote wending voor het bedrijf. Men was al een tijd bezig met het ontwikkelen van een game genaamd Unreal en in 1998 werd deze vrijgegeven. Unreal was een regelrechte concurrent van id Software's Quake. Zowel bij de pers als de gamers laaiden de gemoederen hoog op, volgens sommige was Unreal de koning der shooters terwijl bij anderen Quake weer hoog in het vaandel stond. Unreal werd onder andere zo populair door de verschillende dingen die de engine achter de game aankon. Zo was de
artificiële intelligentie veruit superieur ten opzichte van andere shooters, daarnaast werden er ook nieuwe
grafische technieken toegepast in de game.

Met Unreal nam Epic Games ook een andere zeer slimme stap. Men nam een licentie op de engine die ontwikkeld was door Tim Sweeney. Want in de loop der jaren bleek Epic Games uitstekende engines te ontwikkelen, en tot op heden blinkt Epic Games hierin uit. Het bedrijf haalde hier ook het meeste winst uit, want de licentie op de Unreal Engine is aan meerdere gamesbedrijven verkocht. Het voordeel van een licentie op een
engine kopen is dat men er niet zelf één hoeft te bouwen, hierdoor zijn de ontwikkelkosten lager. Daarnaast kan men gelijk met de engine aan de slag, dus de ontwikkeltijd om een game te produceren wordt ook veel korter.
Tegenwoordig is Epic Games doorgegaan met hun paradepaardje namelijk Unreal, op dit moment zijn er wereldwijd 7 miljoen exeplaren verkocht binnen de Unreal francise (waaronder Unreal, Unreal: Return to Na Pali, Unreal 2, Unreal Tournament, Unreal Tournament 2003, Unreal Tournament 2004, Unreal Championship, Unreal Championship 2, en nog aankomende titels onder vallen) op 6 verschillende platformen (zowel pc als consoles). Ondertussen hebben ze ook nieuwe engines ontwikkeld die ook vele malen zijn verkocht aan verscheidene gamesbedrijven. Tot op de dag van vandaag blijft Epic Games een voorloper op het gebied van het leveren van zeer goede en eenvoudige te gebruiken engines. Zonder Epic Games zouden er een hoop goede games nooit hun weg naar de winkel hebben gevonden!