Home < Geschiedenis < Developers < Peter Molyneux
 

Peter Molyneux

 
 
Peter Molyneux is geboren in 1960 in Guildford, Surrey, in Engeland. Tot op de dag van vandaag is er een bepaalde herinnering die Peter Molyneux altijd is bijgebleven. Vroeger als klein kind ontdekte hij op een dag een mierenhoop, en hij was gefascineerd door wat hij zag. Hij besloot om met een paar stokken de mierenhoop wat tikken te geven. Gevolg was dat de hele boel instorte, waarna de mieren vervolgens samenwerkten om het geheel weer op te bouwen. Dit gaf hem een bepaald gevoel dat hij de touwtjes in handen had. Als beloning schonk hij de mieren een suikerklontje om aan te tonen dat hij ze wilden helpen.

Peter MolyneuxPeter Molyneux rolde niet onmiddelijk in de gamesindustrie nadat hij was afgestudeerd. Hij besloot om zijn eigen bedrijf op te richten dat erop gericht was om business-management software te ontwikkelen. Het bedrijf kreeg de naam Taurus (wat vertaald kan worden als stier). In eerste instantie kwam hij niet in aanraking met videogames, dit veranderde echter toen hij enkele Amiga computers ontving van Commodore. Peter Molyneux was zeer enthousiast over de grafische kracht die de computers bezaten. Zo erg zelfs dat hij besloot om er iets mee te doen.

En zo richte hij het bedrijf Bullfrog op en richte zich helemaal op het ontwikkelen van games. Het eerste grote project waar hij aan werkte was Populous. Hij wilde een game ontwikkelen waarbij gamers het gevoel hadden dat ze voor god konden spelen, en zelf konden beslissen wat goed en kwaad is. Toen Populous uitkwam bracht dit een ware schok teweeg onder zowel de pers als de gamers, zo een concept had men namelijk nog niet eerder gezien. En dit zette gelijk de toon voor Peter Molyneux om nog meer van dit soort games te ontwikkelen. En zo begon zijn carriére als gamesontwikkelaar.

Al snelde volgde de games Theme Park (waarbij je een pretpark moet bouwen en bijhouden) en Syndicate. Dit succes bleef echter niet onopgemerkt in de gamesindustrie en als snel kwam de gigant Electronic Arts op Peter Molyneux af met de intentie om Bullfrog over te nemen. Dit gebeurde ook daardwerkelijk in 1995, Peter Molyneux had echter wel nog de vrijheid om aan zijn projecten te werken. Zo werkte hij verder aan de game Dungeon Keeper, deze game werd zeer succesvol ontvangen, toch was men bij Electronic Arts niet bij omdat de ontwikkeltijd en de kosten veel te hoog waren. Voor korte tijd sloten ze nog een deal, maar ook dit pakte niet goed uit en Peter Molyneux besloot om Bullfrog te verlaten op zoek naar iets anders.

Op dit moment is Peter Molyneux werkzaam bij zijn nieuwe eigen opgerichte ontwikkelstudio genaamd Lionhead Studios. Hier heeft hij onder andere de games Black & White 1, en 2, Fable, Fable the Lost Chapters, en The Movies ontwikkeld. De belofte die Peter Molyneux de gamers altijd doet is dat hij een game pas wil vrijgeven als het precies zo is als hij het wil zien. Dit kon hij echter niet waarmaken in zijn tijd bij Electronic Arts, nu echter met zijn eigen studio levert hij stuk voor stuk topgames op die uitblinken in originaliteit.