Todd Howard begon zijn carrière nadat hij was afgestudeerd aan de Colllege of William and Mary in Virginia. Hij was al regelmatig in aanraking gekomen met games. Zijn voorkeur ging echter uit naar games die ontwikkeld waren door Bethesda Softworks. Hij kreeg steeds meer en meer respect voor het bedrijf, en uiteindelijk besloot hij zelfs om er te solliciteren. Met succes. Men nam hem aan nadat men ontdekte dat hij veel kennis had van games, programmeren, en het bedenken van originele gameconcepten.
In het begin werkte Todd Howard mee aan The Terminator: Future Shock, wat in 1995 op de markt verscheen. Dit was de eerste
First Person Shooter op de markt waarbij het mogelijk was om vrij rond te kijken. Daarnaast was het mogelijk, nadat je een missie in de game voltooid had, om vrij door je thuisbasis rond te wandelen en leuke extra's te ontdekken. Later kwam hier nog een vervolg op met de naam SkyNET, dit werd in 1996 op de markt uitgegeven. Ook dit spel werd goed ontvangen door de pers. Dit vanwege de voor die tijd ongekend mooie graphics die het spel bevatte.
Todd Howard kreeg na enige tijd werkzaam te zijn geweest bij Bethesda Softworks de mogelijkheid aangeboden om zijn eigen game te ontwikkelen. Na enige brainstormsessies vond hij dat er een nieuw soort
role-playing game (RPG) moest komen. Hij

wilde gamers de mogelijkheid geven om te doen en laten wat ze willen in een game. Hij zei ook vaak: "Live another life, in another world". Daarnaast wilde hij ook het "The game never ends" gevoel opwekken bij de gamers. Na meer over het concept te hebben nagedacht kwam hij met The Elder Scrolls serie op de proppen. Het eerste deel daarin heette The Elder Scrolls Chapter One: Arena. De pers werd compleet verrast door de game, nog nooit eerder was er een game die zo diepgaande vrijheid bood. Het was onder andere mogelijk om je geheel eigen karakter te ontwikkelen en je eigen pad uit te stippelen in een fantasy wereld a lá Lord of the Rings. Elk deel in de series was weer een grote stap voorwaarts zowel op het gebied van
graphics als gameplay. Vandaag de dag is het nieuwste deel The Elder Scrolls IV: Oblivion ongekend populair gezien de verkooprecords die de game behaalde op de dag dat het werd gelanceerd.