Home < Geschiedenis < Developers < Warren Spector
 

Warren Spector

 
 
Warren Spector is een gerespecteerde game designer, hij staat onder andere bekend voor het samensmelten van meerdere genres in één game. Leuk feit hierbij is dat Warren Spector menigmaal in de games waaraan hij heeft meegeholpen verschijnt, meestal in de vorm van een personage.

Warren SpectorVoordat Warren Spector de gamesindustrie inging heeft hij gewerkt voor Steve Jackson Games. Hier werkte hij hoofdzakelijk aan role-playing games (RPG). Samen met een oude vriend en oud klasgenoot van de hogeschool, Greg Costikyan, ontwikkelde hij de game Toon. Toon was een game met een tekenfilm uitstraling waarin van alles gebeurde. Er waren verschillende karakters zoals honden, katten, muizen etc. Omdat men in de huid van een cartoon kroop was het ook onmogelijk om dood te gaan, dit was één van de aspecten die de game zeer leuk en onderhoudend maakte. Na een tijd gewerkt te hebben voor Steve Jackson Games besloot Warren Spector het bedrijf te verlaten. Hij begon te werken voor TSR inc., waar hij werkzaam was op de 'Research & Development' (R&D) afdeling. Hier hielp hij met het lanceren van nieuwe games in de markt, en hielp hij met het uitdenken van ideeën voor nieuwe games. Ook ontwikkelde hij hier het zogenoemde Spelljammer, een uitbreiding binnen hte Dungeons & Dragons universum.

In de jaren '90 werkte hij bij meerdere bedrijven tegelijk waaronder Origin Systems en Looking Glass Studios. Hier werkte hij aan games zoals Ultima Underworld I en II, System Shock en later Thief. Al deze games werden lovend ontvangen door zowel de pers als de gamers. System Shock kreeg later ook nog een vervolg. De System Shock reeks wordt nog steeds gezien als één van de beste series uit de gehele games geschiedenis. De grafische weergave van de game (de graphics) waren voor die tijd ongezien mooi. Daarnaast combineerde de game verschillende genres in één game, wat nog niet eerder vertoond was. De Thief series zijn iets minder populair maar introduceerde wel een nieuw genre aan het publiek, namelijk de 'First Person Sneaker'. De game kreeg deze categorie toegewezen omdat het hoofdzakelijk erom draaide om overal voorbij te sluipen zonder opgemerkt te worden.

In 1996 verliet Warren Spector beide bedrijven om zijn eigen bedrijf Ion Storm inc. op te richten. De studio ontwikkelde zeer bekend games waaronder Deus Ex, welke wereldwijd ontzettend veel prijzen heeft verworven. Daarnaast werd er ook een vervolg op zowel Deus Ex, Deus Ex: Invisible War, en op Thief, Thief: Deadly Shadows gefabriceerd. Lange tijd ging het zeer goed met het bedrijf en maakte het voldoende winst om het geheel draaiende te houden. In 2005 kwam Eidos financieel gezien echter in de problemen en aangezien de studio van Warren Spector onderdeel was van Eidos moest deze haar deuren sluiten in Februari 2005. Op dit moment heeft Warren Spector een nieuwe studio gestart genaamd Junction Point Studios waar hij werkt aan een nog onbekende game.