Home < Geschiedenis < Developers < Will Wright
 

Will Wright

 
 
Will Wright is geboren op 20 Januari 1960 in Atlanta Georgia, waar hij heeft geleefd tot zijn negende jaar, toen overleed zijn vader. Zijn moeder besloot toen om met de rest van de familie te verhuizen naar Baton Rouge in Louisiana. Nadat hij afgestudeerd was van de hogeschool op zijn 16de bezocht Will Wright verschillende universiteiten. In totaal drie waaronder de Louisiana State University, de Louisiana Tech, en de The New School. Geen van alle konden hem echter lang boeien en na vijf jaar van colleges besloot hij te stoppen zonder een diploma te hebben behaald.

Will WrightWel had hij al die jaren een grote interesse in games en alles wat daarmee te maken heeft. Hij begon ook met het ontwikkelen van zijn eigen games. De eerste game die hij had gemaakt was de Raid on Bungeling Bay voor de Commodore 64. Deze game heeft hij ontwikkelt in 1984 alleen werd nooit uitgegeven, het was slechts een test voor Will Wright om te kijken of hij in staat was om zijn eigen game te ontwikkelen. Hij besloot om nog een game te maken welke uitgebreider zou worden en meer tijd zou kosten. De game kreeg de naam Sim City en als speler was het de bedoeling om je eigen stad op te bouwen en deze te beheren. Toen de game eenmaal voltooid was ging Will Wright opzoek naar een uitgever, dit bleek echter niet eenvoudig te zijn.

In 1985 ontmoette hij Jeff Braun een persoon die veel investeerde en geinteresseerd was in het toetreden op de gamesindustrie. Samen vormden ze een jaar later in Walnut Creek, California het bedrijf Maxis. In 1989 brachten ze de game Sim City uit en het bleek een regelrechte hit te zijn. Er volgde al snel een vervolg op en ook deze deed het goed.

Op dit moment is Maxis een derde partij dat valt onder leiding van Electronic Arts. In der tijd is Maxis namelijk benaderd door Electronic Arts en hebben ze een deal gesloten waarbij Maxis nieuwe games mocht ontwikkelen onder de naam van Electronic Arts. Will Wright stemde hierin toe, niet vanwege de $125 miljoen die het Maxis ook opleverde, maar omdat Will Wright ervan overtuigd was dat hij zo ook een breder publiek zou bereiken aangezien Electronic Arts een bekende naam was in de games industrie.

Wat altijd opvalt bij de games die ontwikkelt zijn door Will Wright is dat er altijd een bepaalde vorm van realiteit in aanwezig is. De gamers beschikken vaak over de mogelijkheid om deze realiteit naar eigen wensen en eisen in te vullen. Hierdoor krijgen de gamers een goed beeld van de realiteit en de maatschappij. Dat begon vroeger al met Sim City waarbij de gamers een stad draaiende moesten houden op de manier waarop zij dachten dat het goed was. Dit concept wordt tegenwoordig nog steeds doorgevoerd in alle nieuwe games die worden ontwikkeld onder toezicht of met behulp van Will Wright.