Home < Hall of Fame < Driver
 

Driver

 
 
DriverDe game Driver (ook bekend als Driver: You Are the Wheelman) werd in 1999 uitgegeven door Reflections Interactive. In eerste instantie kwam de game alleen uit op de Sony Playstation, later kwam hij echter ook uit op de PC en de Macintosh. Nog later kwam er ook een speciale versie uit voor de Game Boy Color handheld. Aan het hoofd van de ontwikkeling van Driver stond Martin Edmondson. Eerder games waar hij en zijn team voor verantwoordelijk waren zijn de Destruction Derby francise. Al als klein kind was Martin Edmondson gek op politieachtervolgingen en dan de typische achtervolgingen met 'muscle cars' uit de jaren 70, zoals deze ook voorkwamen in films als Bullit, The Blues Brothers, en Gone in 60 Seconds. Hij vond dat er in het racinggenre te weinig aandacht hieraan werd besteed, het werd wel gedaan zoals bijvoorbeeld in de Need For Speed reeks, maar dit werd anders gedaan dan hoe hij het voor ogen had. Dus zo begon hij met zijn team aan de ontwikkeling van Driver.

DriverIn Driver neem je als speler de rol aan van Tanner een politieagent die vanwege zijn goede skills op het gebied van autorijden besluit om undercover te gaan, zo moet hij het vertrouwen van de mafia winnen en in hun organisatie rollen om uiteindelijk de hele organisatie achter slot en grendel te krijgen. Tijdens de aanvang van de game moet Tanner zich echter eerst bewijzen door verschillende moeilijke manouvres uit te voeren in een parkeergarage ter demonstratie dat hij geschikt genoeg is om als 'getaway driver' te fungeren binnen de organisatie. Zo moeten hij zaken als 90 en 180 graden, burnouts, slaloms, en handbrakes uitvoeren. Als hij is aangenomen moet hij verschillende missies uitvoeren in verschillende steden, te beginnen in Miami, gevolgd door San Francisco, gevolgd door Los Angeles om uiteindelijk deel te nemen aan de ontknoping in New York.

DriverDriver was onder andere zeer populair onder zowel de pers als de gamers door de spannende politieachtervolgingen die erin verwerkt waren, de gevarieerde missiestructuur, de mogelijkheid om vrij door de zeer gedetailleerde steden rond te rijden, en de goede verhaallijn die in de game verwerkt was. Daarnaast was er ook nog de Director's optie waarmee het mogelijk was om een geheel eigen film te monteren van één van jou eigen achtervolgingen. Je kon camerastandpunten bepalen, de snelheid waarmee iets werd afgespeeld, en legio andere opties. Dit alles maakte Driver één van de meest succesvolste games in het racing genre.